Navigatie

Klaar voor de start ?! 
*Voedings blog: Mariska Dute*

Voor velen onder ons zijn de laatste weken aangebroken voor de grote voorjaarswedstrijden. De Rotterdam en Enschede marathon staan voor de deur, daarnaast vele halve marathons regionaal en nationaal. Of wie weet de eerste triatlonwedstrijden van het seizoen? Je hebt de afgelopen weken hard getraind om fit aan de start te verschijnen. In deze blog zal ik jullie een aantal tips meegeven ten aanzien van je voeding, zodat je goed voorbereid aan de start staat en het een geslaagd sportfestijn gaat worden.

Ga niet meer experimenteren!

Het voedingsadvies voor de laatste week is vooral: Doe niets nieuws! Eet niet opeens producten die je normaal niet eet. Eet niet heel veel meer, omdat je bang bent voor een energietekort tijdens de wedstrijd. Als je dit wel doet, is de kans groot dat je maag- en/of darmklachten krijgt. Je hebt de afgelopen weken lekker getraind en je weet als het goed is wat je lichaam verdraagt.

Je weet welke producten klachten geven en welke producten er juist voor zorgen dat je lekker loopt of fietst. Als het heel warm weer wordt, kun je de laatste dagen wat meer drinken om je vochthuishouding op peil te houden.

Eet de avond voor de wedstrijd een koolhydraatrijke maaltijd, maar probeer scherpe kruiden en/of gasvormende producten te mijden. Misschien kun je nog een keer testen wat een ideale avondmaaltijd is door dit op de avond voor een training uit te proberen.

Op de dag van de wedstrijd is het goed om 2-3 uur van tevoren je laatste grote maaltijd te nuttigen. Dit zal voor velen het ontbijt zijn gezien de starttijd veelal in de ochtend is. In de laatste 2 uur voor de wedstrijd kun je misschien nog een banaan eten of alleen wat drinken, afhankelijk van wat je prettig vindt. Er zijn lopers die 3 uur voor het lopen voor het laatst eten en daarna alleen nog drinken.

Herstel na de wedstrijd

Zo de prestatie is geleverd en nu ben je klaar denken velen. Euh… nee eigenlijk niet! Voor een snel herstel van de opgelopen spierschade is het goed om direct na de inspanning min. 20 gram eiwit in te nemen. Probeer binnen 20 minuten na de inspanning te starten met herstel door middel van eten en drinken.

Dit kan bijvoorbeeld door chocolademelk, 2 snee bruin brood met kaas of 250 ml kwark met siroop of fruit. Eiwit zorgt in combinatie met koolhydraten voor een beter en sneller herstel van de glycogeenvoorraad én voor spieropbouw. Vocht kun je aanvullen door bijvoorbeeld een isotone dorstlesser te drinken. Verder is het goed om binnen 2 uur na de inspanning een koolhydraatrijke maaltijd te eten.

Lukt het je nu niet om een kwark mee te nemen na een wedstrijd dan heeft Step One ook Proteinerepen die je helpen om je eiwit vooraad weer aan te vullen.

 

 

AGENDA 

5-12    Sluiten wij om 17.00 ivm                Sinterklaasavond

22-12  Winter Step-One loop

28-12  Oliebollen Fun Run met                  Asics

 

 

 

© 2016 - 2019 Step One | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.